SOA – Et værn mod multiresistente BOB’s

Jævnfør tidligere indlæg er en BOB en process af typen Business Obstructive Behaviour. Det vil sige, en process der ikke tilfører virksomheden forretningsværdi snarere det modsatte. Det er min fasttømret holdning at BOB’s, herunder modvillighed både menneskeligt(POT’s lov) og økonomisk, koster arbejdspladser. Tilmed er de så hamrende dyre i drift, at det trodser enhver beskrivelse.

I have a Dream …. At et hvert kvartalsmøde eller lign. afsluttes med på rituel vis at slagte en BOB. Det vil blive en afsked domineret af lykke og lettelse. Som ved andre religiøse højtider skal man melde ud om nogen vil undsige beslutningen eller tie for evigt. Den gabestokslignende seance krydres med tilstedeværelse af ophavsmanden til BOB’en (Er innovatoren ikke tilstede skal LOB ansvarlig træde frem). Det vil være et tribunal af folkerretslig karakter, hvor man på demokratisk vis kan jorde mindretallet. Jeg helt og aldeles overbevist om, at medarbejdere/borgere vil have et bedre liv efterfølgende.

ex .: en pølsemand insisterer på, at alle medarbejdere under hensyn til smagsoplevelse skal lægge pølsebrød 32 grader magnetisk nord. KUN i tilfælde af særlig solvinde aktivitet kan dispenseres herfor dog ikke uden kundig vejledning hos vagthavende. Den OCD-lignende opførsel begrundes kort med “sådan har vi altid gjort”. I et sådanne miljø er det svært umuligt at fremelske innovativ adfærd. Konsekvensen er snarere af apatisk karakter – resignation. reductio in absurdum.

Gør ikke dit firma den bjørnetjeneste at lade BOB’s – af enhver art – leve et trygt og roligt liv. (det er godt nok uheldigt at bruge et 180 graders ord! Men halvdelen af befolkningen ved hvad jeg mener …)

Jeg henleder iøvrigt opmærksomheden på følgende artikel fra Ingeniøren. Konklusion herunder 80-20 eksemplet er tankevækkende :

http://ing.dk/artikel/76859-pas-paa-rygklapperen-dyrk-brokkeroeven alternativt http://soapera.dk/download/artikler/76859-pas-paa-rygklapperen-dyrk-brokkeroe.pdf

Er BOB’s kundevendte er de virkelig skadelige.

Jeg har selv haft held til  – via civil ulydighed – at ændre en BOB’s skrevene regelsæt til et uskreven regelsæt, som gør livet mere tåleligt.

Jeg står gerne til disposition for firmaer og institutioner for at afdække BOB’s af enhver art.

Min påstand er,

  • at jeg i anonymitetens tjeneste kan finde mindst een BOB indenfor en time pr. LOB.
  • at jeg kan anslå omkostningerne ved at have den
  • at jeg kan komme med radikale forbedringer til den eller forslag til afskaffelse

Hvordan? Bare ved at stille simple spørgsmål til medarbejderne.

Min drøm er, at virksomheder/institutioner gør det selv. Medarbejderne står somregel i kø for at tale om interne procedurers tåbeligheder. Det kræver blot, at ledelsen skal/forsøger at forstå medarbejderne. 

Jeg har altid selv sagt, at den dag jeg ikke adressere/brokker mig over ligegyldige procedurer, så var det et udtryk for resignation og at jeg ledte efter nyt arbejde(det er dog aldrig sket). En sidegevinst ved at tale om BOB’s er, at det ofte kan afstedkomme højlydt latter dog desværre lige så ofte afløst af total resignation.

2011 skal være året hvor mange BOB’s går en grum skæbne imøde!

Dette indlæg blev udgivet i Blandet teknik .... Bogmærk permalinket.